luni, 16 aprilie 2012

Istanbul - oraşul dintre continente (1)

Îmi doream de ceva vreme să ajung la Istanbul, să văd cu ochii mei minaretele moscheilor ce se intind spre cer, să vad luxosul palat Dolmabahce, să privesc oraşul de sus, din turnul Galata, să mănânc baclava adevărată şi să admir măreţia “oraşului lui Constantin”. Şi odată ajunsă aici nu prea mi-am odihnit picioarele pentru că Istanbulul chiar are multe de oferit şi oricât de mult ai vrea, tot nu apuci să vezi în câteva zile tot ce ţi-ai propus. Am mai lasat şi pe data viitoare pentru că am hotărât, cu siguranţă trebuie sa fie o dată viitoare!
            În prima zi vremea nu a ţinut cu noi şi dacă până la amiază era doar înnorat, norii adunaţi s-au dezlănţuit după prânz şi a început o ploaie deasă care a ţinut până seara şi ne-a stricat planul de plimbare. Partea bună a fost că ploaia i-a speriat pe turiştii aşezaţi într-o coadă lungă la intrarea în Sfânta Sofia aşa că pe lângă că am scăpat de statul la coadă ne-am şi adăpostit de ploaie în măreţul lăcaş transformat în muzeu. Hagia Sofia (Biserica Sfintei Înţelepciuni) a fost cea mai mare biserică din momentul în care a fost terminată în anul 573 şi până la construirea Bazilicii Sf. Petru din Roma, 1000 de ani mai târziu. A fost una dintre cele mai importante realizări din domeniul arhitecturii bizantine şi cea mai importantă biserică creştină timp de 900 de ani. În momentul cuceririi oraşului de către Mahomed al II-lea, biserica a fost transformată în moschee. Sultanii care i-au urmat la cârma Imperiului Otoman au adăugat patru minarete lăcaşului de cult iar moizaicurile bizantine care împodobeau biserica au fost acoperite. Sfânta Sofia a fost transformată în muzeu în anul 1936 iar mozaicurile au fost restaurate pentru a putea fi admirate de vizitatori. Interiorul impresionează prin dimensiuni iar imensele candelabre dezvaluie inscripţii din Coran. La etaj este galeria mozaicurilor unde pot fi admirate aceste opere de artă datând din secolul al- XIII-lea. Coborâm apoi pentru a vedea Coloana Sfântă despre care legenda spune că e făcătoare de minuni. În timp, datorită atingerii acestui loc s-a format un semn numit Adâncitura Sfântă, chiar şi azi vizitatorii îşi pun dorinţe punând degetul în această adâncitură.

Hagia Sofia

Adancitura sfanta

Mozaicuri

si inscriptii din Coran

A doua zi, când soarele ne-a zâmbit din nou şi ne-am putut continua hoinăreala prin oraş, ne-am lăsat uimiţi de Moscheea Albastră. Numai după ce ajungi înăuntru înţelegi cu adevărat de ce i se spune aşa, interiorul său fiind decorat cu mii de plăci de ceramică albastră şi sute de vitralii colorate. M-au impresionat cupolele decorate frumos şi coloanele imense şi m-a şocat un pic faptul că deşi moscheea este extrem de spaţioasă, locurile destinate femeilor sunt foarte mici, plasate lateral şi îngrădite....

Moscheea Albastra

E foarte plăcut să te plimbi prin Sultanahmet, mai ales când soarele străluceşte, florile de primăvară sunt inflorite iar vânzătorii ambulanţi te îmbie cu castane, porumb fiert sau suc de rodie proaspăt stors, asta ca să nu mai vorbim de vitrinele înţesate de baclavale sau rahat....
Mai bine vă las în compania fotografiilor.

Pana si pisicile stau la soare

Vitrine cu bunatati

MicileVacante spunea...

Mocheta rosie in Moscheea albastra?

Claudia Mihaila spunea...

@ Asa e mocheta rosie, dar are si ceva modele cu albastru :)

mircea spunea...

Foarte frumos.E bine de trecut la "trebuie vazut"in caz ca ajung pe la turci.

hana spunea...

Buna,

Eu sunt Hana si reprezint Blogoteque.ro. Am descoperit recent blogul tau si mi-ar face placere sa iei si tu parte la proiectul nostru.

Blogoteque.ro a apãrut din plãcerea de a citi bloguri, din nevoia de a gasi cele mai noi si mai interesante articole si din dorinta de a promova blogosfera femininã româneascã.

Blogoteque.ro este un ziar de bloguri: adunã unele dintre cele mai interesante articole din blogosfera feminina si prezintã un fragment din ele pe site, citirea integului articol fiind posibila direct pe blogul original. Astfel cititoarelor le va fi usor sa aleagã ce doresc sã citeascã iar bloggeritele vor avea parte de si mai multi cititori si vizitatori pe paginile lor.

Te astept cu drag sa ne vizitezi.
Hana

Traveling Hawk spunea...

Ai dreptate Claudia, la Istanbul trebuie sa stai mai mult sau sa te duci de mai multe ori. Eu am stat prima data doua zile, recent am petrecut cateva ore si am de gand sa mai merg...

Claudia Mihaila spunea...

@Hana, bun venit si multumesc pentru invitatie!
@Traveling Hawk bine ai revenit!Abia astept sa-ti citesc impresiile de calatorie.