joi, 23 octombrie 2014

Omis - munte, mare și o poveste cu pirați

După scurta vizită la Budapesta am plecat spre Croația. Pentru că vizitasem Istria în 2011 și pentru că ne-a plăcut foarte mult, am decis să mergem de data asta în sud. Si nu regret deloc alegerea făcută, ba mai mult, chiar vă recomand să ajungeți aici.
             Zona aleasă a fost Riviera Omis, situată la poalele munților Omiska Dinara și la gura de vărsare a râului Cetina în mare. Peisajul care ți se desfășoară în fața ochilor este deosebit, plaja în această zonă este cu nisip, lucru destul de rar întâlnit în Croația iar faptul că se află la aprox 20 de km de Split este un alt mare plus.

Râul Cetina si munții

Orașul vechi, cu străduțe pietruite înguste și clădiri vechi, cu zeci de terase și restaurante este cel mai bun loc pentru a savura diverse feluri de pește, pentru a lua câteva suveniruri pentru cei dragi sau chiar și numai pentru plimbarea de seara. Omis are o istorie veche în spate, cândva era o renumită așezare de pirați, pirați care dețineau controlul asupra comerțului maritim din zonă și care se foloseau de cheile râului Cetina pentru a-și retrage bărcile la adăpost. Tot ei au construit ziduri de apărare în jurul orașului și două fortificații Mirabella și Strarigrad, fortificații ce pot fi vizitate și azi.

Râul Cetina și turnul fortăreței Mirabella

Prin orașul vechi

Bondar în vacanță

La fortăreața Starigrad, construită în secolul al XV-lea pentru a-i apăra pe locuitori de atacurile turcilor, nu am ajuns, am urcat cu mașina numai până la un anumit punct (satul Baucic) iar de acolo este un traseu marcat de vreo jumătate de ora prin pădurice către culme. Deși nu părea un traseu greu, era foarte cald iar noi aveam un Bondar în brațe și nu ne-am încumetat, am făcut doar niște fotografii și am ales să mergem să vizităm fortăreața Mirabella la care se urcă din centrul vechi.

Sus de tot se vede Fortăreața Starigrad

Munții și gura de vărsare a Cetinei în mare
            Fortăreața Mirabella a fost construită deasupra orașului în secolul al XIII-lea și era o ascunzătoare sigură pentru pirații care se retrăgeau la adăpostul cheilor Cetina. Se spune că în timpul unui atac al turcilor, apărătorii Omis-ului i-au păcălit pe atacatori cu hărmălaia făcută astfel încât turcii au crezut că au de-a face cu un număr mult mai mare de apărători și au fugit. De fapt sunetele erau multiplicate de ecou iar râul și stâncile înconjurătoare făceau imposibilă localizarea sursei sunetului. Am urcat la Fortăreața Mirabella, unii mai ușor, alții, cu Bondar la purtător mai greu, dar cert e că a meritat iar peisajul de sus este foarte frumos.

Suntem pe drumul cel bun

Sus sus!

Orașul vechi văzut de la Mirabella

Cheile Cetinei

Râul Cetina și marea

Greu la deal cu Bondarul mic, mai bine la vale!

Zona portului este și ea frumoasă și îngrijită, zilnic se pot face excursii de o zi pe mare la insulele Brac sau Hvar iar doritorii de adrenalină pot face rafting pe râul Cetina sau cățărări pe multele trasee
de alpinism din zonă.

Plaje cu nisip și intrare foarte lină în apă, zeci de vile sau apartamente cu prețuri destul de bune dar și un camping uriaș cu căsuțe, locuri pentru rulote și corturi, un parc de distracții pentru copii, un centru vechi cu restaurante și terase, excursii și diverse tipuri de activități, asta îți oferă Omis, practic cam tot ce ai avea nevoie pentru o vacanță frumoasă.