duminică, 13 mai 2018

Minunățiile Golfului Kotor

   
      În 2015  am fost prima dată în Muntenegru şi deşi am stat puțin, doar 5 zile, mi-a plăcut aşa de mult încât mi-am promis să revin. Am revenit anul trecut şi după încă 9 zile de plimbat, bălăcit şi iar plimbat, nu mi-am schimbat deloc părerea. Muntenegru chiar e o țară frumoasă!
        Hai să îți spun ce nu trebuie să ratezi dacă ajungi în zona Golfului Kotor.

    1. Oraşul vechi din Kotor
     Nu ai cum să nu iubeşti oraşul vechi, cu străzile pietruite, cu palatele vechi în care odinioară locuiau domni şi domnițe, cu pisicile cerşetoare de atenție şi mâncare.  Mergi dimineața,  (înainte ca vreun vas de croazieră să acosteze în port) dacă vrei să găseşti străduțele şi piațetele goale. Plimbă-te aşa, fără un scop anume, pe aleile înguste, caută suvenire drăguțe şi ascultă bătăile răsunătoare ale clopotelor la oră fixă. Reîntoarce-te apoi seara, când aleile sunt parcă şi mai pline de farmec iar de la terase te îmbie fel de fel de arome, care mai de care mai apetisante. Zidurile fortăreței sunt luminate din loc în loc, fapt ce îi atribuie oraşului vechi un farmec aparte. Cred că am fost de vreo 10 ori în Kotor şi nu mă voi sătura niciodată de această bijuterie. 









 
2. Fortăreața Sveti Ivan

  Pe măsură ce te apropii de oraşul vechi din Kotor, dacă te uiți cu atenție pe muntele ce se înalță  în spate, o să vezi şerpuind nişte ziduri. Urmăreşte-le cu privirea, vei vedea apoi o biserică şi din nou ziduri până sus-sus de tot, în vârful muntelui. Acolo sunt ruinele castelului Sveti Ivan! Vreo 1300 de trepte ai de urcat până acolo, dar crede-mă pe cuvânt că priveliştile de care ai parte pe parcursul urcuşului merită tot efortul. Mergi dimineața, când soarele e încă de partea cealaltă a muntelui şi neapărat ia cu tine apă şi încălțări potrivite pentru că treptele de piatră sunt destul de alunecoase. Urcuşul durează cam o oră, noi am făcut o oră cu Bondarul de 5 ani, care fie vorba între noi s-a purtat exemplar, a urcat până sus. Gasesti povestea aici .

















   3. Perast

    Întreg Golful Kotor este foarte frumos, un drum cu maşina pe Jadranska Magistrala, şoseaua de la malul mării ce înconjoară golful şi se continuă apoi spre Croația, îți desfăşoară în fața ochilor combinația dintre munții înalți, marea albastră şi câte un orăşel/sătuc cu casele înşirate de pe culme până la marginea apei. Unul dintre cele mai frumoase este Perast şi te sfătuiesc să nu-l ocoleşti. Nu poți intra cu maşina în Perast (şi nici nu ai avea de ce), va trebui să o laşi în parcarea de la intrare (costă 2 €/zi) şi apoi o iei la picior pe strada principală care e chiar pe marginea apei. Perast e o combinație de clădiri vechi, foste palate  şi biserici, alei înguste şi restaurante frumoase la malul mării. Iar totul ți se va părea şi mai frumos dacă ajungi după-amiaza târziu, aproape de apusul soarelui când lumina e caldă şi blândă, numai bună pentru fotografii.


















   4. Oraşul vechi din Budva

   Desi după părerea mea nu e la fel de frumos ca cel din Kotor, oraşul vechi din Budva merită o plimbare. Te aşteaptă cu alei pietruite şi înguste, foste palate, ziduri de apărare, terase şi restaurante. Citadela din Budva te surprinde cu priveliştile frumoase asupra oraşului şi împrejurimilor, un mic muzeu şi o bibliotecă ce conține tomuri şi hărți vechi.



















   5. Porto Montenegro
    Dacă tot ai timp de plimbare, dă o tură şi prin Porto Montenegro din Tivat. Am mai scris despre acest loc aici. Față de 2015, anul trecut l-am găsit mai animat, cu mai multe iahturi,  mai multe magazine de lux deschise, cu un nou hotel, semn ca le merge bine bogaților lumii.



















   Sper că v-am trezit interesul pentru Muntenegru si promit să revin cât de curând cu un articol despre plaje.

Niciun comentariu: